perjantai 16. maaliskuuta 2018

Kantelu ja vastaus siihen


Laillisuusvalvonta on suurta kusetusta, rikollista verovarojen tuhlausta

Oikeuskanslerinvirasto 
Snellmaninkatu 1 A
Helsinki
Kantelun kohde: Ylivieska-Raahen ulosottoviraston ulosottomies Vesa Heikkinen
Kantelija
Erkki Aho

Olen pyytänyt ulosoton huojennusta elämäntilanteessa tapahtuneiden suurten muutosten johdosta. Vaimoni on hakenut minusta avioeroa ja vävyni on häätänyt minut omistamastaan asunnosta. Lisäksi minulla on syöpähoidostani johtuvia lainoja maksettavana. Vaimon erohakemus ja vävyni organisoima häätöilmoitus olivat minulle todella suuria järkytyksiä. Verenpaineeni nousi vaarallisen korkealle. Yläpaine oli lähes 250. Kun ambulanssi tuli paikalle niin mittaus osoitti 233/120. Jouduin käymään Oulaskankaan sairaalassa kaksi kertaa korkean verenpaineeni takia. Matkaa Kalajoella Oulaskankaan sairaalaan on n. 60 km. Siellä kaksi lääkäriä tutki minut ja syyksi todettiin stressistä johtuva tila. Muuta syytä ei löytynyt. Lisäksi jouduin käymään Kalajoen terveyskeskuksessa kaksi kertaa korkean verenpaineeni takia. Siellä kaksi lääkäriä tutki minut ja molempien mukaan korkean verenpaineen syy oli stressistä johtuva verenpaine. Näistä käynneistä aiheutui minulle sairaalakuluja, joiden maksamiseen eivät omat rahat riittäneet ja jouduin lainaamaan ystävältäni rahaa. Tämän vaikean tilanteen johdosta anoin ulosoton huojennusta, koska rahat eivät riittäneet pakollisiin menoihin. Laiton anomuksen ulosottomiehelle ja valtakunnanvoudinvirastoon. Ulosottomies ei suostunut huojennuksiin. Syy minulle selvisi myöhemmin. Ulosottomies Vesa Heikkinen on koko ajan ollut tietoinen, että kaikki ulosottoni on saatu aikaan rikosten avulla ja hän on myös tiennyt että minulla on lain suoma omaisuuden suoja. Mielestäni ulosottomiehen toiminta on ihmisoikeussopimusten ja perustuslain vastaista ja täyttää rikoksen tunnusmerkistön.
Ulosottomies tienaa noin 5 000 euroa/kk – kolmasosa palkasta provisioita perityistä veloista

Anoin Kalajoen Osuuspankilta lainojen lyhennyksiin vapaa kuukautta. Pankinjohtaja myönsi vapaa kuukauden, mutta siitä huolimatta lainanlyhennys oli peritty tililtäni.
Lähettäjä: Erkki Aho [mailto:e.ahoky@kotinet.com]
Lähetetty: 4. helmikuuta 2018 17:11
Vastaanottaja: Männistö Jussi
Kopio: Marjaana Juola
Aihe: Re: Lyhennysvapaa
Hei,
Pankki on jo ehtinyt ottaa lainanlyhennyksen tililtäni. Siksi lyhennysvapaapyyntö on aiheeton. Minä järjestelen asiat niin, että jätän yhtiövastiketta maksamatta n. 80 euroa helmikuussa. Yhtiövastikkeen maksan tytölleni asunnosta, josta minut on häädetty. Maksan yhtiövastikkeen erotuksen maaliskuun eläkkeestäni. Näin minulla jää ruuan ostamiseen ja liikuntaharrastusten maksamiseen helmi ja maaliskuussa kummassakin kuukaudessa 50 euroa.
Koska en saanut pankista lainaa niin jouduin lainaamaan ystävältäni rahaa sairaalakulujen maksamiseen ja maksan niitä nyt takaisin.
Terv. Erkki Aho
From: Männistö Jussi
Sent: Friday, February 2, 2018 5:35 PM
To: e.ahoky@kotinet.com
Subject: Lyhennysvapaa
Hei!
Olit ollut yhteydessä Leena Pajumaahan luottosi maksuohjelmasta.
Koska en saanut sinua kiinni puhelimitse niin laitan sähköpostia.
Pyytämäsi lyhennysvapaa on myönnetty, tarvittaessa voimme tehdä siitä myös 2 kk mittaisen.
Toimitusmaksua maksuohjelmamuutoksesta menee 30 euroa riippumatta siitä onko kysymyksessä 1 vai 2 kk muutos.
Onhan sinulla pankkitunnukset käytössä niin, että pystyt allekirjoittamaan muutoksen omalta puoleltasi sähköisessä allekirjoituspalvelussamme?
Laitan paperit sinne kun olen saanut sinulta vastauspostia. Jos käy niin, että eräpäivä on ehtinyt mennä ohi niin muutokset saa voimaan taannehtivastikin.
Ystävällisin terveisin
Jussi Männistö
rahoitusneuvottelija
Kalajoen Osuuspankki
puhelin 010 254 3401
Email jussi.mannisto@op.fi
www.op.fi
Olin henkisesti todella loppu. Keskustelin psykiatrien kanssa ja heidän mielestään minun olisi vaihdettava maisemaa, koska koin ahdistusta tilanteesta ja Kalajoella asumisesta. Olen muuttanut ulkomaille ystävältäni lainaamillani rahoilla.
Tämän helmikuun aikana minulla on ollut käytettävissä 50 euroa rahaa. Ostin 20 euron kuntosalikortin ja käytin 30 euroa ruokaan. Luonnollisesti on haastavaa asua maassa, jonka kieltä ei osaa ja jossa on käytössää kyyrilliset aakkoset joten en voi ymmärtää kirjoitettua tekstiä, Maassa ei ole käytössä euro vaan maan oma rahayksikkö.
Hanavettä en ole uskaltanut juoda ja minulla ei ole ollut rahaa ostaa kaupasta puhdasta vettä. Olen onneksi löytänyt lähteen, josta saan puhdasta juomavettä. Teetä ei ole ollut varaa ostaa joten olen keittänyt teetä kuivatuista vaahteran lehdistä ja kukista. Teehen olen laittanut hunajaa ja sitruunaa. Teen lisäksi aamiaiseksi olen raastanut porkkanaa ja laittanut siihen ruokaöljyä ja omenaviinietikkaa. Tämä on erittäin terveellinen yhdistelmä. Aamiaiseksi olen lisäksi keittänyt motissa kananmuna. Lisäksi olen syönyt aamiaiseksi voileivän, jonka päälle olen laittanut maksapasteijaa.
Lounaaksi olen laittanut ruokaa riisistä, perunoista, kaalista tai pavuista. Illalliseksi olen syönyt toisen lounaan. Lisäksi olen laittanut voileivän päälle valkosipulia.
Olen syönyt kuukauden aikana muutaman banaanin, omenan ja appelsiinin. Lisäksi olen syönyt muutaman maustamattoman jogurtin kuukauden aikana. Painoni on pudonnut noin 7-8 kiloa kuukauden aikana.
Kuntosaliharjoittelulla olen varmistanut hyvän lihaskunnon ja sen lisäksi olen jumpannut lähes joka päivän noin 30 minuuttia ja kävellyt kuukauden aikana reilusti yli 100 km.
Rahaa ei ole riittänyt lääkärin määräämien uusien lääkkeiden ostoon. Onneksi minulla oli vanhoja vastaavia lääkkeitä jäljellä.

Lähettäjä 
kirjaamo@okv.fi
Vastaanottaja 
e.ahoky@kotinet.com
Aihe 
OKV/391/1/2018 Vastaus
Päiväys 
pe 16.03.2018 13:52:35


KANTELU

Oikeuskanslerille 25.2.2018 osoittamassanne kirjoituksessa arvostelette Ylivieska-Raahen ulosottoviraston (pitäisi ilmeisesti olla Raahen seudun ulosottovirasto) ulosottomies Vesa Heikkisen menettelyä, kun hän ei ole suostunut myöntämään pyytämäänne huojennusta ulosottoon elämäntilanteessanne tapahtuneiden suurten muutosten johdosta.

Kerrotte asuvanne tällä hetkellä ulkomailla. Kerrotte vaikeutuneesta elämäntilanteestanne ja valotatte sitä esittämällä eri tahojen kanssa käymäänne sähköpostikirjeenvaihtoa. Luettelette suuren määrän internetverkon linkkejä ja oheistatte poliisille osoittamanne tutkintapyynnön, jossa pyydätte tutkimaan bulgarialaiseen henkilöön liittyvän työsopimusoikeudellisen asian. Arvostelette myös Oulun työsuojelupiiriä siitä, että se ei ole tutkinut työsuojelurikosta.

RATKAISU


Perustuslain 108 §:n 1 momentin mukaan oikeuskanslerin tulee valvoa, että tuomioistuimet ja muut viranomaiset sekä virkamiehet, julkisyhteisön työntekijät ja muutkin julkista tehtävää hoitaessaan noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa.

Valtioneuvoston oikeuskanslerista annetun lain 3 §:n 1 momentin mukaan oikeuskansleri käsittelee hänelle osoitettuja kirjallisia kanteluja ja viranomaisten ilmoituksia. Lain 4 §:n 1 momentin mukaan oikeuskansleri tutkii kantelun, jos on aihetta epäillä oikeuskanslerin valvontavaltaan kuuluvan henkilön, viranomaisen tai muun yhteisön menetelleen lainvastaisesti tai jättäneen velvollisuutensa täyttämättä taikka jos oikeuskansleri muusta syystä katsoo siihen olevan aihetta.

Kantelunne on siinä määrin yksilöimätön, ettei sitä voida ryhtyä tutkimaan valtioneuvoston oikeuskanslerista annetussa laissa tarkoitettuna kanteluna. Mikäli haluatte, että kantelunne tutkitaan, Teidän tulee yksilöidä se tarkemmin sellaisella tavalla, että sen perusteella on tarvittaessa mahdollisuus hankkia kantelun tutkimiseksi tarvittava selvitys viranomaisilta.

Mahdollista yksilöintiä harkitessanne tulee kuitenkin ottaa huomioon, että kantelu oikeuskanslerille ei ole vaihtoehtoinen tapa hakea muutosta viranomaisen ratkaisuun, jos normaali muutoksenhakumenettely on käytettävissä. Esimerkiksi ulosottomiehen tavanomaisimpiin toimenpiteisiin voidaan yleensä hakea muutosta asianomaiselta käräjäoikeudelta.

Oikeuskansleri ei voi myöskään määrätä viranomaista suorittamaan yksittäistä virkatehtävää. Hän ei voi määrätä poliisia suorittamaan esitutkintaa yksityishenkilön tekemäksi epäiltyä rikosta koskevassa asiassa. Jos poliisi päättää jättää tutkinnan suorittamatta, saa asianomistaja lain mukaan omalla vastuullaan nostaa syytteen rikosilmoituksessa mainittua tahoa vastaan.

Näin ollen kirjoituksenne ei anna aihetta laillisuusvalvonnallisiin toimenpiteisiini.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen Kimmo Hakonen

Vanhempi oikeuskanslerinsihteeri Tom Smeds


Ei kommentteja: