Törkeän
rikoksen ilmoittamatta jättäminen
Joka
tietää joukkotuhonnan, joukkotuhonnan valmistelun, rikoksen
ihmisyyttä vastaan, törkeän rikoksen ihmisyyttä vastaan,
sotarikoksen, törkeän sotarikoksen, kidutuksen, kemiallisen aseen
kiellon rikkomisen, biologisen aseen kiellon rikkomisen, Suomen
itsemääräämisoikeuden vaarantamisen, maanpetoksen, törkeän
maanpetoksen, vakoilun, törkeän vakoilun, valtiopetoksen, törkeän
valtiopetoksen, raiskauksen, törkeän raiskauksen, törkeän lapsen
seksuaalisen hyväksikäytön, murhan, tapon, surman, törkeän
pahoinpitelyn, ryöstön, törkeän ryöstön, ihmiskaupan, törkeän
ihmiskaupan, panttivangin ottamisen, törkeän tuhotyön, törkeän
terveyden vaarantamisen, ydinräjähderikoksen, kaappauksen, 34 a
luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun terroristisessa
tarkoituksessa tehdyn rikoksen, törkeän ympäristön turmelemisen
tai törkeän huumausainerikoksen olevan hankkeilla eikä ajoissa,
kun rikos vielä olisi estettävissä, anna siitä tietoa
viranomaiselle tai sille, jota vaara uhkaa, on tuomittava, jos rikos
tai sen rangaistava yritys tapahtuu, törkeän
rikoksen ilmoittamatta jättämisestä sakkoon
tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. (4.12.2009/990)
Törkeän
rikoksen ilmoittamatta jättämisestä ei kuitenkaan tuomita
rangaistukseen sitä, jonka olisi rikoksen estämiseksi täytynyt
antaa ilmi puolisonsa, sisaruksensa, sukulaisensa suoraan ylenevässä
tai alenevassa polvessa taikka henkilö, joka asuu hänen kanssaan
yhteistaloudessa tai on muuten näihin rinnastettavan
henkilökohtaisen suhteen takia läheinen.
Rikoksentekijän
suojeleminen
Joka
saatuaan tietää rikoksen tehdyksi edistämällä rikoksentekijän
pakoa tai hävittämällä todisteita estää tai yrittää estää
rikoksentekijän saattamista vastuuseen rikoksesta, on
tuomittavarikoksentekijän
suojelemisesta sakkoon
tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Mitä
1 momentissa säädetään, ei koske rikokseen osallista eikä 10 §:n
2 momentissa mainitussa suhteessa rikoksentekijään olevaa henkilöä,
eikä rikosta, josta ei säädetä ankarampaa rangaistusta kuin kuusi
kuukautta vankeutta.
Raahenseudun
ulosottovirasto ja kihlakunnan ulosottomies Vesa Heikkinen tietävät
että kaikki ulosotossaolevat saatavat ovat rikollisella
aikaansaatuja. Nämä asiat ovat olleet ulosottoviraston tiedossa,
koska ne sinne lähetetty sähköpostilla ja vastaanotto kuittaus on
saatu.
Rikostutkintapyyntö
Oikeusavaltio Suomi
Ulosotossa minulle on
rikollisesti aikaansaatuja saatavia 3.3.2015 tilanteen mukaan 81
568,78 euroa.
Ulosottoviraston
olisi pitänyt noudattaa ratkaisussaan hallintolakia. Katso
Hallintolaki 21
§
Asiakirjan siirto
Viranomaisen,
jolle on erehdyksestä toimitettu asiakirja sen toimivaltaan
kuulumattoman asian käsittelemiseksi, on viipymättä siirrettävä
asiakirja toimivaltaiseksi katsomalleen viranomaiselle. Siirrosta on
ilmoitettava asiakirjan lähettäjälle.
Asiakirjaa
siirrettäessä asian tutkimatta jättämisestä ei tarvitse tehdä
päätöstä.
Siirrettäessä
asiakirja, joka on toimitettava viranomaiselle määräajassa,
määräaikaa katsotaan noudatetun, jos toimivaltainen viranomainen
saa asiakirjan määräajan kuluessa.
Kun
ulosottovirasto ei noudattanut hallintolakia niin syytä epäillä,
että ulosottomies syyllistyi virka-aseman väärinkäyttöön tai
virkavelvollisuuden laiminlyöntiin. Lisäksi minun oikeustajuni
mukaan ulosottovirasto on vahingonkorvausvelvollinen
vahingonkorvauslain mukaan. ja rikollisten suojeluun.
Virka-aseman
väärinkäyttö RL 40:7 • Jos virkamies hankkiakseen itselleen tai
toiselle hyötyä taikka aiheuttaakseen toiselle haittaa tai vahinkoa
• 1) rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai
määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa osallistuessaan
päätöksentekoon tai sen valmisteluun tai käyttäessään julkista
valtaa muissa virkatehtävissään taikka • 2) käyttää väärin
asemaansa käskyvallassaan tai välittömässä valvonnassaan olevaan
henkilöön nähden, • hänet on tuomittava virka-aseman
väärinkäyttämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi
vuodeksi. • Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos
rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.
Virkavelvollisuuden
rikkominen RL 40:9 • Jos virkamies virkaansa toimittaessaan
tahallaan muulla kuin edellä tässä luvussa tai 11 luvun 9 a §:ssä
säädetyllä tavalla rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin
säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa,
eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja muut
tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen,
hänet on tuomittava virkavelvollisuuden rikkomisesta sakkoon tai
vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. (4.12.2009/990) • Virkamies
voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos hän on syyllistynyt 1
momentissa mainittuun rikokseen rikkomalla jatkuvasti tai
olennaisesti virkavelvollisuutensa ja rikos osoittaa hänet ilmeisen
sopimattomaksi tehtävään
Vahingonkorvauslaki
VahL • 2:1 §. Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa
toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä
tässä laissa säädetään, muuta johdu. • 4:2 §. Virkamies
vastaa virassaan virheellään tai laiminlyönnillään
aiheuttamastaan vahingosta tämän luvun 1 §:ssä mainittujen
perusteiden mukaisesti. (1Julkisyhteisön ensisijainen vastuu 3:2 §
Julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä
virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon. Sama
korvausvelvollisuus on muulla yhteisöllä, joka lain, asetuksen tai
lakiin sisältyvän valtuutuksen perusteella hoitaa julkista
tehtävää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti