Lähetin
kansanedustaja Pirkko Mattilalle toisen kysymyksen ministerien
vastattavaksi. Julkistan nämä omat esitykseni kysymyksistä jotta kansalaiset voivat seurata miten kansanedustaja toimii.
From:
Erkki Aho
Sent:
Sunday, March 8, 2015 7:46 AM
To:
Mattila Pirkko
Subject:
pankkikriisin seuraukset ja oikeusjärjestelmän toimivuus
Tässä
toinen kysymys
Pankkikriisin
seuraukset ja oikeusjärjestelmän toimivuus
Eduskunnan
puhemies
Suomi
koki 1990-luvun alussa erittäin syvän taloudellisen laman johtuen
vakaan markan politiikasta. Vakaan markan politiikka johti Suomen
taloudelliseen katastrofiin. Suomen Säästöpankki-SSP Oy:n
pilkkomissopimus solmittiin 22.10.1993 Suomen valtion ja neljän ns.
ostajapankin (SYP, KOP, Osuuspankit ja Postipankki) välillä. Tässä
salaiseksi julistetussa sopimuksessa sovittiin toimialakohtaiset
listaukset yrityksistä, jotka tullaan viemään konkurssiin, sekä
määriteltiin kaatamisperusteet luottomäärien ja asiakkuuksien
pohjalta. SSP-sopimus solmittiin pääministeri Esko
Ahon hallituksen
toimesta.
Aktiv
Hansa Oy ja C&A Finland Oy ostivat 31.3.2000 ministeri Suvi
Anne Siimeksen allekirjoittamalla
kauppakirjalla Arsenal omaisuudenhoitoyhtiöiden 12,2 miljardin
markan saatavat 5 %:lla todellisesta arvosta eli 600 miljoonalla
markalla. Ongelmaluottoja oli n. 60 000 kappaletta. Näitä
Arsenalilta ostettuja saatavia ulkomainen perintäyhtiö perii
täydestä arvosta korkealla korolla suomalaisilta kansalaisen
kuolemaan saakka ja eduskunnan päätöksellä vielä senkin jälkeen
kuolinpesältä.
Velallisille ei kuitenkaan annettu mahdollisuutta selvitä veloistaan tuolla 5 %:n summalla. Helsingin Sanomien 1.4.2000 uutisen mukaan osa lainoista oli jo maksettu ja siis perintäkelvottomia.
Pankit
puhdistivat taseensa ja mahdolliset epävarmat saatavansa pankkituen
avulla. Samalla poistettiin markkinoilta noin 60 000 elinkelpoista
yritystä, jotka olisi voitu pelastaa kohdistamalla pankkituki
suoraan yrityksille. Samalla aiheutettiin yli 500 000 ihmisen
työttömyys sekä Stakesin tilaston mukaan noin 14 500 itsemurhaa.
Suomen valtio oli pankeille varmempi maksaja kuin talousvaikeuksissa ollut yrittäjä. Siksi terveitäkin yrityksiä kaadettiin surutta. Konkursseissa kärsivät eniten yritysten omistajat, joilta katosi tällä tavalla heidän elämäntyönsä, ihmisarvonsa ja omaisuutensa.
Suomen valtio oli pankeille varmempi maksaja kuin talousvaikeuksissa ollut yrittäjä. Siksi terveitäkin yrityksiä kaadettiin surutta. Konkursseissa kärsivät eniten yritysten omistajat, joilta katosi tällä tavalla heidän elämäntyönsä, ihmisarvonsa ja omaisuutensa.
Pankkikriisin
hoitotavalla nostettiin jalustalle pankinjohtajat ja konkurssipesien
hoitajat, jotka häikäilemättömästi ovat ajaneet omia etujaan
laillisuusvalvonnan erityissuojeluksessa. Yrittäjiä on
yhteiskunnassamme saanut lyödä olan takaa. Ensin yrittäjiltä
tuhottiin yritykset, sitten riistettiin omaisuus, tehtiin
elinkautisvelkavankeja ja tehtiinpä osasta tietoisesti väärillä
oikeudenpäätöksillä rikollisia, jotta maine oli varmasti mustattu
ikuisiksi ajoiksi.
Edellä
olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisten ministerien vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Miksi
poliisi, syyttäjälaitos, oikeuslaitos ja laillisuusvalvonta ei ole
havainnut mitään laitonta rikoksista puhumattakaan seuraavissa
oikeustapauksissa?
XXX
Oy:n konkurssipesä myi luxemburgilaiselle yritykselle koneet,
laitteet ja kaluston. Yhtiön johto tuomittiin USA:ssa rahanpesusta
vankilaan. Suomessakin heidän toimistaan on selkeät näytöt ,
mutta poliisi jätti asiat tutkimatta. Toimintaa pyörittämään
perustettiin suomalainen yhtiö. Kun suomalainen yhtiö ajettiin
erikoisella tavalla konkurssiin, niin luxemburgilaisen yhtiön koneet
ja laiteet laitettiin suomalaisen yhtiön konkurssipesään, koska
väliaikaisen pesänhoitajan ja TE-keskuksen lakimiehen mukaan näin
parannettiin konkurssipesän tulosta.On syytä epäillä, että
suomalaisen yhtiön ulkomainen johtaja teki oikeudessa väärän
valan, mutta sekin jätettiin tutkimatta. Paikalla oli syyttäjä,
joka oli tietoinen asiasta.
Käräjäoikeudessa
henkilö ei saanut kuulustella vastapuolen todistajaa, mikä on EU:n
ihmisoikeussopimuksen vastainen menettely. Asian voi todistaa kolme
todistajaa ja käräjäoikeuden kuulustelunauhat. Syyttäjä ja
vastapuoli antoivat asiassa väärän lausuman hovioikeudelle.
Käräjäoikeudessa käräjätuomari ei myöskään ottanut vastaan
todistusaineistoa eikä antanut henkilön esittää vastinetta
syytteeseen. Oikeudenkäynti ei täyttänyt oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin vaatimuksia. Hovioikeus ei antanut asiassa suullista
käsittelyä. Tutkinnanjohtajana asiassa oli esteellinen poliisi ja
syyttäjänä esteellinen syyttäjä. Oikeudenkäyntiä seuranneille
jäi sellainen kuva, että oikeus teki tietoisesti väärän
päätöksen. Henkilön maine piti saada mustattua ja siinä
onnistuttiin täydellisesti.
Miten
poliisiministeri ja oikeusministeri toimivat asiassa niin, että
oikeus asiassa toteutuu ja todelliset syylliset joutuvat vastuuseen
ja rikoksen kohteeksi joutuneet saavat oikeutta ja heille korvataan
heidän taloudelliset vahingot ja mittaamattomat henkiset
kärsimyksensä täysimääräisenä korkoineen?
Helsingissä
09.03.2015
Kansanedustaja
Pirkko Mattila (ps)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti