keskiviikko 25. tammikuuta 2012

Kantelun täydennys


















Olen tehnyt kantelun kihlakunnansyyttäjä Sari Leppäluodon päätöksestä ja toiminnasta. Tänään sain kihlakunnansyyttäjä Sari Leppäluodon päätöksen päiväyksellä 19.1.2012 asianro R11/2564. Päätöksessään hän toteaa, että voitte halutessanne tilata asiakirjat poliisilta. Minä olen kuitenkin pyytänyt asiakirjoja kihlakunnansyyttäjä Sari Leppäluodolta ja haluan varmistaa asian käsittelyn joka vaiheen. Tähän on syynä se, että kun minua syytettiin Markku Kosken kunnianloukkauksesta, niin epäilin sekä poliisin, syyttäjän, että Ylivieska-Raahen käräjäoikeuden menetelleen vastoin lakia. Epäilyni osoittautuivat oikeaksi, kun pyysin Rovaniemen hovioikeudesta Ylivieska-Raahen käräjäoikeuden sinne lähettämät asiakirjat. Merkkasin punaisella tuohon aineistoon, missä poliisi, syyttäjä ja Ylivieska-Raahen käräjäoikeus olivat menetelleet lainvastaisesti ja virkavelvollisuuksiensa vastaisesti. Tuossa oikeudenkäynnissä kysyin syyttäjältä onko hän saanut poliisille ja syyttäjälle toimittamaani aineistoa. Kihlakunnansyyttäjä Kati Alkula ilmoitti ettei ole saanut eikä hän sitä tarvitsekaan, vaan pystyy syyttämämään ilman tuota aineistoa. Pidin menettelyä järkyttävänä toimintana. Nyt tuo asia ja todistusaineisto on Rovaniemen hovoikeuden käsittelyssä ja eduskunnan oikeusasiamies voi vaatia tuon aineiston lähettämistä todistusaineistoksi tämän kantelun käsittelyyn.

Nyt tilanne on sama ja epäilen, että minun oikeustajuni mukaan esteelliset tutkija ja tutkinnanjohtaja eivät ole toimittaneet aineistoja tai ainakaan oikeita aineistoja syyttäjälle. Minä en halua päästää kihlakunnansyyttäjä Sari Leppäluotoa kuin koiraa veräjästä, vaan nyt käännetään kaikki kivet ja katsotaan onko kihlakunnansyyttäjä Sari Leppäluoto syyllistynyt rikollisten suojelemiseen, rikosten peittelemiseen, virka-aseman väärinkäyttöön jne. Siksi vaadin, että eduskunnan oikeusasiamies vaatii kihlakunnansyyttäjä Sari Leppäluotoa toimittamaan minulle tuon aineston ja minä annan siitä lausunnon eduskunnan oikeusasiamiehelle. Sen jäkeen eduskunnan oikeusasiamies voi ryhtyä asian vaatimiin toimiin asiassa.

Kalajoella 25.01.2012

Erkki Aho
Kalajoen kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja

Ei kommentteja: