From: E.Aho
Sent: Friday, April 12, 2013 11:19 AM
To: petri.kangaskoski@poliisi.fi ; kirjaamo.poliisihallitus@poliisi.fi
; eduskunta@eduskunta.fi ; pev@eduskunta.fi ; hav@eduskunta.fi
Cc: Jukka Anias
Subject: Fw: konkurssipesänhoitajan valtuudet
Päätös 8270/S/872/13 11.04.2013 rikoskomisario
Petri Kangaskoski
Kiitos päätöksestä, mikä on erittäin
perusteellinen ja osoittaa sen, että rikoskomisario on perehtynyt asiaan
kiitettävästi.
Rikoskomisario Petri Kangaskoski vastaa
sähköpostiini näin:
Tässä pyytämiinne kysymyksiin vastaus kirjallisesti.
Terveisin
Petri Kangaskoski
Rikoskomisario
Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren poliisilaitos
Kokkolan pääpoliisiasema
Mitä minä kysyin sähköpostissani?
Keskustelussamme tuli teidän taholta ilmi, että
konkurssipesänhoitajat voivat tehdä aiheettomia tutkintapyyntöjä, mikä meidän
mielestämme oli tässä tapauksessa perätön ilmianto. En ole löytänyt mistään sellaista lakipykälää,
mikä oikeuttaisi konkurssipesänhoitajan tekemään aiheettomia
rikostutkintapyyntöjä, joilla aiheutetaan vastaajille valtavaa taloudellista
vahinkoa. Pyydän Teitä ilmoittamaan minulle mihin lakipykälään perustatte
kantanne konkurssipesänhoitajan osalta siihen, että konkurssipesänhoitaja voi
tehdä aiheettomia rikostutkintapyyntöjä. Minä lähden siitä, että Suomen
perustuslaki ei anna konkurssipesänhoitajalle tällaista mahdollisuutta. Siksi
pyydän Teiltä perustelunne asialle ja nyt esitän omat perusteluni
asialle.
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.
Tämä pykälä tarkoittaa sitä, että
konkurssipesänhoitajalla ei ole oikeutta tehdä perättömiä ilmiantoja. Jos
tavallinen laki ja perustuslaki ovat ristiriidassa niin peruslailla on etusija
perustulain 106 §:n mukaan.
106 §
Perustuslain etusija
Jos tuomioistuimen käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija perustuslain säännökselle.
Teiltä on nyt jäänyt
vastaamatta tähän tärkeään perustuslakia koskevaan kysymykseen perustuslain
etusijaisuudesta. Teille on käynyt kuten monille suomalaisille juristeille,
jotka edesmenneen EIT:n tuomarin Matti Wuoren mukaan on laittanut ”klämmarin”
perustuslain kohdalle, jotta siitä päästään mahdollisimman nopeasti
yli.
Te
ansiokkaasti perustelette väärän ilmiannon rangaistavuutta.
Tunnusmerkistön täyttyminen edellyttää väärän tiedon antamista esitutkinta- tai
muulle viranomaiselle taikka tuomioistuimelle ja siten aiheuttaa vaaran, että
ilmiannettu pidätetään, vangitaan tai joutuu muun pakkokeinoin kohteeksi ja
joutuu syytteeseen tai tuomitaan rangaistukseen tai muuhun rikosoikeudelliseen
seuraamukseen virheellisin perustein.
Juuri tästähän on kysymys
Heino Yli-Torven ja Jaakko Yli-Torven asiassa. Himangan Osuuspankki on antanut
väärät tiedot asiassa ja pankinjohtaja Kalevi Humalajoki joutui oikeudessa pakon
edessä tunnustamaan teon jotta ei olisi syyllistynyt väärään valaan.
Väärän ilmiannon tekotavoista
todetaan mm. että väärä ilmianto voi toteutua antamalla väärä tieto esitutkinta-
tai muulle viranomaiselle tai tuomioistuimelle. Tavallisimmin kyseessä on
väärien tietoja antaminen poliisille. Väärä ilmianto on rangaistava vain
tahallisena mikä edellyttää sitä, että ilmiannon tekijän on tiedettävä, että
ilmiantoa tehdessään antaa väärää tietoa viranomaiselle (WSOYpro, rikosoikeus,
oikeuden perusteokset 2009,334)
Koska olen auttanut Heino
Yli-Torvea ja perehtynyt asiaan hyvin sekä käynyt yhdessä pankinjohtajan ja Heino
Yli-Torven perheen kanssa yhteisneuvotteluja asiasta, niin tunnen asian
mielestäni hyvin. Pidän konkurssia turhana toimenpiteenä ja katson, että turhan
konkurssin peittelemiseksi pankinjohtaja halusi tuhota Heino Yli-Torven ja tämän
perheen maineen aivan kuten 1990-luvulla tehtiin monille tuhansille yrittäjille
pankkikriisin seurauksena. Tässäkin tapauksessa keskeinen syy talousvaikeuksiin
on ollut se, että pankinjohtaja Humalajoki on jättänyt terminoimatta
valuuttaluotot, jonka seurauksen kuljetusfirman taloudelliset vaikeudet
alkoivat. Kun Heino Yli-Torvi oli kääntynyt asioissaan puoleeni, minun mielestä
jopa liian myöhään, niin pankinjohtaja Humalajoki oli varoittanut Heino
Yli-Torvea Erkki Ahosta, jotta ei saa käyttää Ahon tietämystä hyväksi näissä
asioissa. Minä kuitenkin menin auttamaan Yli-Torven perhettä. Tuolloin sanoi
pankinjohtaja Kalevi Humalajoelle, että jos pankki lähtee käymään asiassa
oikeutta, niin se tulee häviämään. Perustelin asiani pankinjohtaja Humalajoelle.
Kun tapasimme pankinjohtaja Humalajoen kanssa oikeudenkäynnin jälkeen, niin
muisti asian ja totesi, että hyvin turhautuneesti, että oikeuden päätökset ovat
mitä ovat tai jotakin siihen malliin. Pankinjohtaja Kalevi Humalajoki oli siis
vuorenvarmasti tietoinen miten oikeusjutussa tulee käymään samoin kuin
konkurssipesänhoitaja Kari Autio, koska soitin asiasta Kari Autiolle siinä
vaiheessa kun kuulin, että rikostutkintapyyntö oli jätetty. Autio ei ottanut
asiaan kantaa millään tavoin.
Minä kävin vielä Kokkolan
poliisilaitoksella selvittämässä asian tutkijalle ja tutkinnanjohtajalle ettei
asiassa ole syytä epäillä rikosta. Siitä huolimatta poliisi käynnisti mittavat
rikostutkinnat ja syyttäjä nosti syytteen niiden perusteella raskaista
rikoksista, jotka oikeuskäsittelyssä kaikki hylättiin. Minä tein kaikkeni jotta
rikostutkinnoilta ja oikeudenkäynneiltä olisi vältytty, mutta poliisin olisi nyt
pitänyt tutkia, minkä takia poliisi lähti tutkimaan asiaa ja minkä takia
syyttäjä nosti. Kysymyshän ei voi olla muusta kuin väärän tiedon antamisesta
poliisiviranomaisille ja syyttäjäviranomaisille viranomaismenettelyssä. Se on
minun oikeustajuni mukaan rikos.
Kuten jo aikaisemmin olen
todennut, olette perustellut asiat hyvin, mutta ette ole toimineet
perustelujenne mukaisesti muun muassa hallituksenesityksen HE6/1997
osalta.
Konkurssilain osalta toteatte
perustelunne lain mukaisesti, mutta nyt ette ole ottaneet huomioon sitä, mitä
perustuslaki edellyttää eli konkurssiin ajetteua henkilöä on kohdeltava
yhdenvertaisesti muiden kansalaisten kanssa. Siksi minun oikeustajuni mukaan
konkurssipesänhoitaja ei voi ilman täydellistä varmuutta käynnistää
rikostutkintoja ja tarpeettomia oikeudenkäyntejä. Kyllä konkurssipesänhoitajalla
lakimiehenä on ensin velvollisuus tutkia asia ja vasta sitten tarpeen vaatiessa
lähteä käymään oikeutta asiassa. Tämä muutos konkurssilain 14 luvun 5 §:n
säännöksiin on tehty ja se on tullut voimaan 1.3.2013 joten sitä lisäystä ei voi
soveltaa tähän juttuun, koska se on tullut voimaan jutun käynnistämisen jälkeen.
Siksi nyt onkin selvitettävä, miksi konkurssipesänhoitaja on lähtenyt
selvityttämään asiaa, koska häntä on pidettävä lain asiantuntijana ja hänelle on
ilmoitettu, ettei asiassa ole rikosta. Siksi hän on lähtenyt viemään asiaa
tietoisesti eteenpäin. Minun oikeustajuni mukaan tämä täyttää rikoksen
tunnusmerkistön.
Johtopäätöksissä toteatte: Konkurssipesänhoitaja Kari Autio
on tehnyt poliisille tutkintapyynnön epäiltyjen rikosten selvittämiseksi. Vaikka
konkurssilaissa ei ilmoituksen tekoaikaan ole ollut erillistä säännöstä
rikosilmoituksen tekemisestä poliisille, on Kari Autiolla ollut oikeus
konkurssimenettelyssä tehtyjen havaintojen perusteella tehdä asiasta ilmoitus
poliisille.
Konkurssipesänhoitajan
toiminnan tulee perustua lakiin. Mielestäni ette ole pysynyt osoittamaan mihin
lakiin tämä väitteenne ”oikeus konkurssimenettelyssä tehtyjen havaintojen
perusteella tehdystä asiasta ilmoitus poliisille”. Tämä ei siis perustu
mihinkään lakiin.
Ei konkurssilain 14 luvun 3 §
oikeutta konkussipesänhoitajaa tekemään aiheettomia rikosilmoituksia. Konkurssipesänhoitajaksi valitaan lakimies sen takia, että hän tuntee
lain.
Te väitätte, että esitutkinnan
käynnistäminen tai nyt puheenaolevassa tapauksessa käytetty pakkokeino eivät
edellytä täyttä näyttöä henkilön syyllistymisestä rikokseen, vaan esitutkinnan
aloittamiskynnys ja siihen liittyvien pakkokeinojen käyttö on matala. Te ette
pysty perustelemaan väitettänne millään lakipykälällä. Menettely ei siis perustu
lakiin eikä sellaista menettelyä voida käyttää koska se on perustuslain
vastainen.
Väitätte ettei ole syytä
epäillä Kari Aution antaneen väärää, totuudenvastaista tietoa
esitutkintaviranomaiselle, mikä olisi johtanut esitutkinnan käynnistämiseen,
pakkokeinojen käyttöön ja syytteeseen. Nyt herääkin
kysymys miksi syyttäjä on nostanut syytteen jos aihetta ei ole ollut.
Käräjäoikeushan hylkäsi kaikki syytteet, koska pankinjohtaja joutui oikeudessa
tunnustamaan mikä on totuus.
Johtopäätöksissänne
toteatte, että kyseessä on siviilioikeudellinen asia, jossa osapuolina ovat
Suomen valtio ja hakija. Näiltä osin ilmoituksen tekijää kehotetaan ottamaan
yhteyttä käräjäoikeuteen siviiliprosessin käynnistämiseksi.
Kuten
keskusteluissamme 08.04.2013 klo 9.15-10.30 totesimme yhdessä, että
Ylivieska-Raahen käräjoikeuden päätös on oikea, kun kaikki raskaat syytteet on
hylätty, mutta siitä huolimatta oikeus ei ole toteutunut. Nyt Te esitätte, että
Heino Yli-Torven olisi nostettava syyte valtiota vastaan. Mikä on valtio?
Tunnettu lause todistaa asian: Me olemme valtio. Te siis kehotatte nostamaan
Heino Yli-Torvea ja Jaakko Yli-Torvea syytteen itseään vastaan ja kun eduskunta
on säätänyt oikeudenkäymiskaaren 15 luvun 1 § 4 momentin, mikä on tullut voimaan
01.01.2013, niin heidän tulisi palkata lainoppinut asianajaja oikeudenkäyntiin
itseään vastaan. Tämähän tilanne karrikoidusti on ja kun otetaan huomioon, että
Heino Yli-Torvella on jo ikää, niin tällaiseen järjettömään menettelyyn
yllyttäminen ei ole mielestäni järkevää.
Mielestäni asiassa on
pyydettävä korkeimman oikeuden ennakkopäätös perustuslain ensisijaisuudesta.
Koska tiedän, että konkurssiasiat ovat monella kansanedustajalla runsaan
palautteen johdosta agendalla niin lähetän tämän viestin tiedoksi kaikille
kansanedustajille ja samalla se menee tiedoksi eduskunnan oikeusasiamiehelle,
lakivaliokunnalle ja perustuslakivaliokunnalle. Minun oikeustajun mukaan
poliisin olisi tullut käynnistää esitutkinta asiassa ja perustuslakia olisi
tullut noudattaa. Konkurssipesänhoitajalla ei enää nykyisen perustuslain
voimassa ollessa ole rajattomia valtuuksia. Pyydän kansanedustajia ryhtymään
toimenpiteisiin jotta oikeus asiassa toteutuu.
Kalajoella 12.04.2013
Erkki
Aho
Kalajoen
kaupunginvaltuuston jäsen ( 7.kausi)
Lankilantie 25 B 5
85100
Kalajoki
044-3025948
From: Kangaskoski Petri POL
Sent: Thursday, April 11, 2013 5:55 PM
To: E.Aho
Subject: VS: konkurssipesänhoitajan valtuudet
Erkki
Aho
Tässä
pyytämiinne kysymyksiin vastaus kirjallisesti.
Terveisin
Petri
Kangaskoski
Rikoskomisario
Keski-Pohjanmaan
ja Pietarsaaren poliisilaitos
Kokkolan
pääpoliisiasema
Lähettäjä: E.Aho
[mailto:e.ahoky@kotinet.com]
Lähetetty: 8. huhtikuuta 2013 12:15
Vastaanottaja: Kangaskoski Petri POL
Aihe: konkurssipesänhoitajan valtuudet
Lähetetty: 8. huhtikuuta 2013 12:15
Vastaanottaja: Kangaskoski Petri POL
Aihe: konkurssipesänhoitajan valtuudet
Petri
Kangaskoski
Kiitos miellyttävästä ja
asiallisesta keskustelusta tänään Kokkolan poliisilaitoksella n. klo 09.15 –
10.30. Keskusteluissa totesimme, että Ylivieska-Raahen käräjäoikeus on tehnyt
oikean ratkaisun hylätessään raskaat syytteet Heino Yli-Torvea ja hänen
poikaansa Jaakko Yli-Torvea vastaan. Kuitenkin totesimme yhdessä, että oikeus ei
ole kuitenkaan tapahtunut muuta kuin sen asian osalta, että syytteet on
hylätty.
Keskustelussamme tuli teidän taholta
ilmi, että konkurssipesänhoitajat voivat tehdä aiheettomia tutkintapyyntöjä,
mikä meidän mielestämme oli perätön ilmianto. En ole löytänyt mistään sellaista
lakipykälää, mikä oikeuttaisi konkurssipesänhoitajan tekemään aiheettomia
rikostutkintapyyntöjä, joilla aiheutetaan vastaajille valtavaa taloudellista
vahinkoa. Pyydän Teitä ilmoittamaan minulle mihinkä lakipykälään perustatte
kantanne konkurssipesänhoitajan osalta siihen, että konkurssipesänhoitaja voi
tehdä aiheettomia rikostutkintapyyntöjä. Minä lähden siitä, että Suomen
perustuslaki ei anna konkurssipesänhoitajalle tällaista mahdollisuutta. Siksi
pyydän Teiltä perustelunne asialle ja nyt esitän omat perusteluni
asialle.
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia
lain edessä.Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.
Tämä pykälä tarkoittaa sitä, että
konkurssipesänhoitajalla ei ole oikeutta tehdä perättömiä ilmiantoja. Jos
tavallinen laki ja perustuslaki ovat ristiriidassa niin peruslailla on etusija
perustulain 106 §:n mukaan.
106
§
Perustuslain
etusija
Jos tuomioistuimen
käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen soveltaminen olisi ilmeisessä
ristiriidassa perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija
perustuslain säännökselle.
15 luku (24.7.1998/563)
Rikoksista oikeudenkäyttöä
vastaan
1 § (24.7.1998/563)
Perätön lausuma
tuomioistuimessa
Jos1) todistaja tai asiantuntija tuomioistuimessa,
2) asianosainen tuomioistuimessa totuusvakuutuksen nojalla kuulusteltaessa tai
3) muu henkilö tuomioistuimessa valan tai vakuutuksen nojalla
antaa väärän tiedon asiassa tai ilman laillista syytä salaa siihen kuuluvan seikan, hänet on tuomittava perättömästä lausumasta tuomioistuimessa vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.
Mitä edellä 1 momentissa säädetään, on voimassa myös kuultaessa henkilöä pääkäsittelyssä hänen henkilökohtaisesti läsnä olematta käyttäen videoneuvottelua, puhelinta tai muuta oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 34 a §:ssä tarkoitettua teknistä tiedonvälitystapaa. (16.5.2003/361)
2 § (24.7.1998/563)
Perätön lausuma
viranomaismenettelyssä
Jos1) joku valan tai vakuutuksen nojalla oikeudenkäyntiin rinnastettavassa viranomaismenettelyssä,
2) muu kuin rikoksesta epäilty rikosasian esitutkinnassa henkilökohtaisesti läsnä ollen kuulusteltaessa tai
3) muu kuin poliisilain (872/2011) 6 luvun 2 §:n 2 momentissa tarkoitetussa asemassa oleva poliisitutkinnassa tai siihen rinnastettavassa viranomaismenettelyssä henkilökohtaisesti läsnä ollen kuulusteltaessa
antaa väärän tiedon asiassa tai ilman laillista syytä salaa siihen kuuluvan seikan, hänet on tuomittava perättömästä lausumasta viranomaismenettelyssä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
(22.7.2011/815)
L:lla 815/2011 muutettu 1 momentti tulee voimaan 1.1.2014. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Jos
1) joku valan tai vakuutuksen nojalla oikeudenkäyntiin rinnastettavassa viranomaismenettelyssä,
2) muu kuin rikoksesta epäilty rikosasian esitutkinnassa henkilökohtaisesti läsnä ollen kuulusteltaessa tai
3) muu kuin poliisilain (493/1995) 38 §:n 2 momentissa tarkoitetussa asemassa oleva poliisitutkinnassa tai siihen rinnastettavassa viranomaismenettelyssä henkilökohtaisesti läsnä ollen kuulusteltaessa
antaa väärän tiedon asiassa tai ilman laillista syytä salaa siihen kuuluvan seikan, hänet on tuomittava perättömästä lausumasta viranomaismenettelyssä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Oikeushenkilön lakimääräinen edustaja, jota esitutkinnassa kuulustellaan tämän oikeushenkilön rangaistusvastuuta selvitettäessä, rinnastetaan rikoksesta epäiltyyn.
3 § (24.7.1998/563)
Törkeä perätön lausuma
tuomioistuimessa
Jos 1 §:ssä tarkoitetussa
perättömässä lausumassa1) aiheutetaan vakava vaara, että tuomioistuin tuomitsee syyttömän vankeuteen tai muuhun ankaraan seuraamukseen tai jonkun huomattavasti ankarampaan seuraamukseen kuin mihin hänet muutoin tuomittaisiin tai että tuomioistuin varsin todennäköisesti tekee asianosaiselle muuten erityisen tuntuvaa vahinkoa aiheuttavan väärän päätöksen,
2) totuudenvastaisuus tai salaaminen koskee erityisen merkityksellistä seikkaa tai
3) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti
ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä perättömästä lausumasta tuomioistuimessa vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.
4 § (24.7.1998/563)
Tuottamuksellinen perätön
lausuma
Joka1) todistajana tai asiantuntijana tuomioistuimessa tai
2) totuusvakuutuksen, valan tai vakuutuksen nojalla tuomioistuimessa tai oikeudenkäyntiin rinnastettavassa viranomaismenettelyssä
huolimattomuudesta antaa väärän tiedon asiassa tai salaa siihen kuuluvan seikan, on tuomittava tuottamuksellisesta perättömästä lausumasta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
5 § (24.7.1998/563)
Yritetty yllytys
perättömään lausumaan
Joka yrittää taivuttaa
toista 1–3 §:ssä tarkoitettuun rikokseen, on tuomittava yritetystä yllytyksestä perättömään
lausumaan sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi
vuodeksi.
6 § (24.7.1998/563)
Väärä
ilmianto
Joka antaa
esitutkinta- tai muulle viranomaiselle taikka tuomioistuimelle väärän tiedon ja
siten aiheuttaa vaaran, että ilmiannettu pidätetään, vangitaan tai joutuu muun
pakkokeinon kohteeksi tai joutuu syytteeseen tai tuomitaan rangaistukseen tai
muuhun rikosoikeudelliseen seuraamukseen virheellisin perustein, on tuomittava
väärästä
ilmiannosta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi
vuodeksi.
7 § (24.7.1998/563)
Todistusaineiston
vääristeleminen
Joka saadakseen syyttömän
tuomituksi rangaistukseen tai muuten toista vahingoittaakseen kätkee, hävittää,
turmelee, muuntaa tai muuten vääristää tuomioistuimessa tai rikosasian
esitutkinnassa todisteena tarpeellisen esineen, asiakirjan tai muun todisteen,
jolla hänen tietensä on merkitystä asiassa, on tuomittava todistusaineiston
vääristelemisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi
vuodeksi.Todistusaineiston vääristelemisestä tuomitaan myös se, joka 1 momentissa mainitussa tarkoituksessa antaa perättömäksi tai vääristellyksi tietämänsä todisteen käytettäväksi tai itse käyttää sitä harhauttavalla tavalla tuomioistuimessa tai rikosasian esitutkinnassa.
8 § (24.7.1998/563)
Törkeä todistusaineiston
vääristeleminen
Jos todistusaineiston
vääristelemisessä1) aiheutetaan vakava vaara, että syytön tuomitaan vankeuteen tai muuhun ankaraan seuraamukseen,
2) rikoksen kohteena on erityisen merkityksellinen todiste tai
3) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti
ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä todistusaineiston vääristelemisestä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.
9 § (24.7.1998/563)
Oikeudenkäytössä kuultavan
uhkaaminen
Joka
oikeudettomasti1) väkivallalla tai uhkauksella estää tai yrittää estää toista antamasta lausuntoa todistajana, asiantuntijana, muuna kuultavana tai asianosaisena oikeudenkäynnissä, esitutkinnassa, poliisitutkinnassa tai niihin rinnastettavassa muussa viranomaismenettelyssä tai vaikuttaa tai yrittää vaikuttaa lausunnon sisältöön tai
2) tekee tai uhkaa tehdä väkivaltaa toiselle tai häneen 10 §:n 2 momentissa tarkoitetussa suhteessa olevalle henkilölle sen vuoksi, mitä tämä on lausunut edellä tarkoitetussa kuulustelussa,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, oikeudenkäytössä kuultavan uhkaamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.
10 § (24.7.1998/563)
Törkeän rikoksen
ilmoittamatta jättäminen
Joka tietää joukkotuhonnan,
joukkotuhonnan valmistelun, rikoksen ihmisyyttä vastaan, törkeän rikoksen
ihmisyyttä vastaan, sotarikoksen, törkeän sotarikoksen, kidutuksen, kemiallisen
aseen kiellon rikkomisen, biologisen aseen kiellon rikkomisen, Suomen
itsemääräämisoikeuden vaarantamisen, maanpetoksen, törkeän maanpetoksen,
vakoilun, törkeän vakoilun, valtiopetoksen, törkeän valtiopetoksen, raiskauksen,
törkeän raiskauksen, törkeän lapsen seksuaalisen hyväksikäytön, murhan, tapon,
surman, törkeän pahoinpitelyn, ryöstön, törkeän ryöstön, ihmiskaupan, törkeän
ihmiskaupan, panttivangin ottamisen, törkeän tuhotyön, törkeän terveyden
vaarantamisen, ydinräjähderikoksen, kaappauksen, 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 3
kohdassa tarkoitetun terroristisessa tarkoituksessa tehdyn rikoksen, törkeän
ympäristön turmelemisen tai törkeän huumausainerikoksen olevan hankkeilla eikä
ajoissa, kun rikos vielä olisi estettävissä, anna siitä tietoa viranomaiselle
tai sille, jota vaara uhkaa, on tuomittava, jos rikos tai sen rangaistava yritys
tapahtuu, törkeän rikoksen
ilmoittamatta jättämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi
kuukaudeksi. (4.12.2009/990)Törkeän rikoksen ilmoittamatta jättämisestä ei kuitenkaan tuomita rangaistukseen sitä, jonka olisi rikoksen estämiseksi täytynyt antaa ilmi puolisonsa, sisaruksensa, sukulaisensa suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa taikka henkilö, joka asuu hänen kanssaan yhteistaloudessa tai on muuten näihin rinnastettavan henkilökohtaisen suhteen takia läheinen.
11 § (24.7.1998/563)
Rikoksentekijän
suojeleminen
Joka saatuaan tietää
rikoksen tehdyksi edistämällä rikoksentekijän pakoa tai hävittämällä todisteita
estää tai yrittää estää rikoksentekijän saattamista vastuuseen rikoksesta, on
tuomittava rikoksentekijän
suojelemisesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi
vuodeksi.Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske rikokseen osallista eikä 10 §:n 2 momentissa mainitussa suhteessa rikoksentekijään olevaa henkilöä, eikä rikosta, josta ei säädetä ankarampaa rangaistusta kuin kuusi kuukautta vankeutta.
12 § (24.7.1998/563)
Ulkomailla tehty perätön
lausuma
Perätöntä lausumaa koskevia
säännöksiä sovellettaessa tuomioistuimella tarkoitetaan myös Yhdistyneiden
Kansakuntien peruskirjalla perustettua Kansainvälistä tuomioistuinta ja muuta
mainitun järjestön asettamaa tuomioistuinta, Islannin ja Norjan sekä Euroopan
yhteisöjen ja Euroopan unionin jäsenmaan tuomioistuinta sekä muunkin ulkomaan
tuomioistuinta, kun se antaa Suomen tuomioistuimelle
virka-apua.
12 a §
(12.7.2002/604)
Rikokset Kansainvälisen
rikostuomioistuimen oikeudenkäyttöä vastaan
Perätöntä lausumaa, väärää
ilmiantoa, todistusaineiston vääristelemistä sekä oikeudenkäytössä kuultavan
uhkaamista koskevia säännöksiä sovellettaessa tuomioistuimella tarkoitetaan myös
Kansainvälistä rikostuomioistuinta ja rikosasian esitutkinnalla myös
Kansainvälisen rikostuomioistuimen Rooman perussäännössä tarkoitettua
tutkintaa.
13 § (24.7.1998/563)
Rajoitussäännös
Perätöntä lausumaa koskevia
säännöksiä ei sovelleta, jos1) lausuman antaja ennen kuulemisen tai kuulustelun päättymistä oikaisee lausuman tai ilmaisee salaamansa seikan tai
2) totuudessa pysyminen on ollut mahdotonta ilman vaaraa joutua vastuuseen omasta rikoksesta tai siihen rinnastettavasta lainvastaisesta teosta.
Esitutkintalaki määrittelee asian
seuraavasti:
Yleiset
periaatteet
5 § (11.7.1997/692)
Esitutkinnassa
selvitetään:1) rikos, sen teko-olosuhteet, sillä aiheutettu vahinko ja siitä saatu hyöty, ketkä ovat asianosaisia ja muut syytteestä päättämistä varten tarvittavat seikat;
2) asianomistajan yksityisoikeudellinen vaatimus, jos hän oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain 3 luvun 9 §:n nojalla on pyytänyt syyttäjää ajamaan hänen vaatimustaan;
3) mahdollisuudet rikoksella saadun omaisuuden palauttamiseksi ja rikoksen johdosta tuomittavan menettämisseuraamuksen tai asianomistajalle tulevan vahingonkorvauksen täytäntöön panemiseksi; sekä
4) suostuuko asianomistaja asian käsittelemiseen käräjäoikeudessa oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain 5 a luvussa tarkoitetussa kirjallisessa menettelyssä ja aikooko myös rikoksesta epäilty suostua tähän menettelyyn.
(31.3.2006/245)
Esitutkinnassa asia on valmisteltava siten, että todistelu voidaan pääkäsittelyssä ottaa vastaan yhdellä kertaa.
Minun oikeustajuni mukaan
esitutkinta on aloitettava, koska Suomen perustuslaki on voimakkaampi kuin
mikään yksittäinen laki. Laki Suomessa on siis hyvä, kun sitä
noudatetaan.
Pyydän mahdollisimman pikaista
vastausta asiassa.
Terveisin
Erkki Aho
Erkki Aho
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti