Oikeusministeri
Anna-Maja Henriksson 3.7.2012
Asia: HE
318/2010 Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi luvan saaneista
oikeudenkäyntiavustajista ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi, ns
avustajalaki.
Vaatimus:
- Vaadin, että te ryhdytte toimiin, jolla jo tehdyt menettelyt voidaan peruuttaa ja täysin poistaa ja asia saattaa siihen tilaan, jota
- KP sopimuksen 14 artiklan 3 d,
- Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 3 c kohta kuin myös
- Euroopan Unionin perusoikeuskirjan 47 artikla tarkoittavat.
Vaatimuksen
perustelut:
Em hallituksen esitys
on valmisteltu ministeriössänne edellisen ministeri Tuija Braxin toimesta ja
hyväksytty eduskunnassa ja niin, että lain muutokset tulisivat voimaan vuoden
2013 alusta.
Esityksessä ja
lainmuutoksissa ei ole ollenkaan huomioieduskuntatu mm
Euroopan Unionin
perusoikeuskirjan 47 artiklan ehdotonta määräystä
Oikeus
tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin ja puolueettomaan
tuomioistuimeen
Jokaisella on
oltava mahdollisuus saada neuvoja ja antaa toisen henkilön puolustaa ja edustaa
itseään.
Ei ole myöskään
huomioitu
EU:n
kilpailudirektiivejä kuin myös
palveludirektiiviä
Ei ole myöskään
huomioitu
KP sopimuksen 14
artiklan 3.d määräystä, joka on pakottavaa oikeutta.
3. Jokaisella on
tutkittaessa rikossyytettä häntä vastaan oikeus täysin yhdenvertaisena
seuraaviin vähimmäistakeisiin:
olla läsnä
oikeudenkäynnissä ja puolustautua henkilökohtaisesti tai itse
valitsemansa oikeudenkäyntiavustajan välityksellä;
Esityksellä ja
lainmuutoksilla on luotu kansainvälisen sopimuksen sopimusrikkomus.
EIS 6 artiklan
merkitystä ja sisältöä on myös lähdetty Suomen lailla tulkitsemaan ja
muuttamaan. Tämä on sopimusrikkomus
Perustuslain 18§:ää
ja 21§:ää on lähdetty myös tulkitsemaan ja muuttamaan käsillä olevalla
esityksellä ja lainmuutoksilla, joka on vastoin perustuslakia. Peruslakia
voidaan muuttaa vain perustuslain muuttamisjärjestyksessä, jota nyt ei ole
tehty.
Esityksellä on vain
haluttu luoda raudanluja asianajajamonopoli, eikä suinkaan parantaa oikeusturvaa
ja pienentää oikeudenkäynnin kustannuksia.
Esitys ja
lainmuutokset tulee siis peräyttää.
Esityksen sivulla 1
on kirjoitettu
Esityksen
päätavoitteena on oikeudenkäyntien asianosaisten oikeusturvan ja asianmukaisen
oikeudenhoidon edellytysten parantaminen oikeudenkäyntiasiamiesten ja
-avustajien työn laatutasoa nostamalla. Tämä toteutettaisiin siten, että kaikki
oikeudenkäyntiasiamiehet ja -avustajat saatettaisiin ammattieettisten
velvollisuuksien ja valvonnan piiriin perustamalla muille
oikeudenkäyntiasiamiehille ja -avustajille kuin asianajajille ja julkisille
oikeusavustajille uusi lupajärjestelmä. Luvat myöntäisi perustettava
oikeudenkäyntiavustajalautakunta.
Esityksessä ei ole
näytetty, miten laatu nousisi, jos oikeudenkäyntiasiamiesten palvelujen määrää
rajoitettaisiin ja lisättäisiin valvontaa. Hyväksyttyjen markkinateorioiden
mukaan tarjonnan laatu paranee, hinnat pienenevät, kun tarjonnan määrää ja
kilpailua lisätään. Kilpailun lisääminen on ollut Euroopan unionin perustamisen
ydinasia. Hallituksen esitys on siis vastoin Euroopan Unionin perustamiskirjaa.
Hallituksen esitys olisi jo tällä perusteella pitänyt hylätä.
Esityksen sivulla 15
on kirjoitettu mm
Empiiristä
selvitystä siitä, kuinka usein muiden oikeudenkäyntiasiamiesten kuin asi-
anajajien ja julkisten oikeusavustajien toiminnassa on ollut epäkohtia, joihin
olisi tullut valvonnan keinoin puuttua, ei sinänsä ole
käytettävissä.
Kun ei siis ole ollut
tiedossa eli käytettävissä empiiristä tietoa siitä, että olisi epäkohtia, niin
miksi siis muuttaa käytäntöjä. Esitykseltä ja aioituilta lainmuutoksilta putoaa
pohja pois. Esitys ja lainmuutokset tulee perusteettomina peräyttää.
Esityksen sivulla 16
on kirjoitettu lisäksi
Tämän esityksen
tavoitteena on parantaa oikeudenkäyntiasiamiesten työn laatutasoa. Tämä ei
tarkoita, että asiamiesten toiminnan laadussa olisi yleisesti
ongelmia.
Kun ongelmia ei siis
ole, niin mitä esityksellä ja lainmuutoksilla on oikein haluttu saavuttaa.
Käsillä on ollutkin luoda raudanluja asianajajamonopoli, ja samalla heikentää
oikeusturvaa, joka juontuu seuraavasta esityksen kirjoituksesta.
Ammattitaitoinen
ja -eettinen asiamies vaikuttaa siihenkin, mitä asioita
tuomioistuimiin ylipäätään viedään.
Eihän asiamies voi
vaikuttaa mm siihen, kun vastaaja haastetaan oikeuteen vastaamaan jostakin
syyttäjän ajamasta asiasta. Asiamies alkaisi toimia tuomarin roolissa ja alkaa
käyttää julkista valtaa päättäessään mitä juttuja vie oikeuteen ja mitä
ei
Esityksen sivulla 16
on kirjoitettu lisäksi
Kuitenkin myös
epäasianmukaista menettelyä esiintyy, ja kuten edellä jaksossa 2.4 on todettu,
nykyisin ei ole riittäviä mahdollisuuksia puuttua siihen.
Esityksen kirjoittaja
ei ole osannut Suomen lakia. Tuomioistuimella on ollut jo nytkin oikeus evätä
asimieheltä oikeus esiintyä ko asiassa tai evätä esiintyminen ko oikeudessa jopa
kolmen vuoden ajaksi. Tämän lisäksi tulevat määräykset mm siitä, ettei saa ajaa
väärää asiaa jne. Perättömistä lausumista oikeudessa voidaan jo istunnossa antaa
rangaistus.Tässä kohdassa viitataan myös virheelliseti ja harhauttavasti kohtaan
2.4. Eli Empiiristä selvitystä siitä, kuinka usein muiden
oikeudenkäyntiasiamiesten kuin asi- anajajien ja julkisten oikeusavustajien
toiminnassa on ollut epäkohtia, joihin olisi tullut valvonnan keinoin puuttua,
ei sinänsä ole käytettävissä.
Esityksen kirjoittaja
kirjoittaa sekavia.
Esityksen sivulla 17
on kirjoitettu lisäksi
Paras tapa
toteuttaa mainitut lähtökohdat on säätää oikeudenkäyntiasiamiehen tehtävä
luvanvaraiseksi.
Luvanvaraisuus on
vastoin EU:n palveludirektiiviä. Esitys ja lainmuutokset tulee siis peräyttää.
Esityksen sivulla 20
on kirjoitettu
3.2.7
Avustajapakko ylimääräiseen muutoksenhakuun korkeimmassa
oikeudessa
Tämä estää pääsyn
oikeuteen, joka on oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin kulmakivi. Samoin se on
vastoin EIS:ää ja KP sopimusta kuin myös Euroopan perusoikeuskirjan 47 artiklaa.
Esitys ja lainmuutos tulee siis peräyttää.
Esityksen sivulla 20
on kirjoitettu
Lainvoimaisen
tuomion purkamista haluavan asianosaisen olisi ensin käännyttävä lainoppineen
avustajan puoleen, joka arvioisi hakemuksen tekemisen
tarpeellisuuden.
Tämä estäisi pääsyä
oikeuteen ja lisäisi kustannuksia. Lisäksi ko avustaja toimisi tuomarin roolissa
eli harjoittaisi julkista valtaa. Esitys ja lainmuutokset tulee peräyttää
tämänkin vuoksi.
Esityksen sivulla 20
on kirjoitettu
Silloin, kun
hakemuksen tekemiseen on aihetta, lainoppineen avustajan käyttäminen parantaisi
hakemuksen laatua.
Ei tämä suinkaan
olisi tae hakemuksen laadulle. Ko avustaja voisi myös tehdä huolimatonta työtä.
Esitys ja lainmuutokset tulee peräyttää tämänkin vuoksi.
Sivulla 61 on
edelleen kirjoitettu
Esimerkiksi
useissa Euroopan neuvoston jäsenmaissa vallitsevan ainakin osittaisen
asianajajamonopolin ei ole katsottu olevan ristiriidassa
oikeuden valita itse avustajansa kanssa.
Esityksessä on siis
tunnustettu, että käsillä onkin asianajajamonopolin rakentamisesta. Tämä on
kiellettyä EU:n kilpailusäädösten kuin myös palveludirektiivin myötä.
Esityksessä ei ole mainittu, missä Euroopan neuvoston jäsenmaissa ko menettely
olisi voimassa, mikä on nykytila ja menossa olevat muutokset. Euroopan neuvoston
jäsenmaita ei kaikkia sido EU:n määräykset, koska eivät ole EU:n jäseniä.
Viittaus tuohon seikkaan on harhautusta.
Jali Raita,
diplomi-insinööri
Somero
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti